- Klik på knappen nedenfor
- Log på med MitID
- Svar på spørgsmålene og upload billedlegitimation
- Tryk på "Send svar"
Spørgsmål: Hvordan bruger du os som bank?
Sådan gør du
Jyske Bank har købt Handelsbanken Danmark. Jyske Bank er derfor afsender af denne hjemmeside, uanset at Handelsbanken-navnet fremgår herpå. Du vil i en periode stadig kunne se Handelsbanken-navnet flere steder.
Derfor stiller vi spørgsmål
Hvor kommer pengene fra? Forventer du at overføre penge til udlandet? Vil du sende en kopi af dit pas eller kørekort? Det kan for nogen virke som en mistænkeliggørelse, når vi spørger dig om personlige oplysninger. Men der er en god grund til de mange spørgsmål.
Det er et krav i den danske hvidvasklov, at vi kan dokumentere, hvem vores kunder er, og hvordan de bruger os som bank. Det krav gælder alle danske banker, og på den måde er både vi og du som kunde med til at bekæmpe hvidvask og anden økonomisk kriminalitet. Når vi har dine svar, kan vi bedre reagere, hvis noget – mod forventning – ikke er, som det skal være.
Du kan læse Finanstilsynets svar på, hvorfor de danske pengeinstitutter beder om legitimation og stiller en række personlige spørgsmål til kundernes privatøkonomiske forhold med henvisning til hvidvaskloven.
I denne film kan du se mere om, hvorfor vi beder om legitimation, og hvorfor vi spørger ind til dine overførsler, samt hvor pengene stammer fra.
Filmen er udarbejdet af Lokale Pengeinstitutter.
Spørgsmål og svar om opdatering af kundeinformation
-
Det er helt, som det skal være.
BEC Financial Technologies er vores IT-leverandør, som står bag løsningen. Du kan være helt sikker på, at du kommer til den rigtige side, når du logger på via vores hjemmeside.
Men det er godt, at du generelt er opmærksom, inden du godkender handlinger med dit MitID.
-
Myndighederne har bedt alle danske banker om at have kendskab til, hvordan kunderne bruger bankens produkter og services – og disse oplysninger skal vi registrere og opdatere med jævne mellemrum gennem hele kundeforholdet. Derfor stiller vi nu også disse spørgsmål til dig, som har været kunde i mange år.
-
Du skal altid være skeptisk overfor henvendelser, hvor du bliver bedt om at oplyse personlige oplysninger. Vær særligt opmærksom på, at du aldrig må udlevere dine personlige koder, pinkode, bruger-id eller andre oplysninger, der kan give adgang til dine kort, konti, e-Boks, Netbank og Mobilbank.
Har du fået post i e-Boks/brev?
Vi har sendt brev i e-Boks eller brev med posten, hvor du bliver bedt om at gå her ind på hjemmesiden handelsbanken.dk/spørgsmål.
Via linket ovenfor, logger du ind med MitID, hvorefter du vil bleve ledt igennem en række spørgsmål om dig og dit brug af vores produkter og services her i Handelsbanken.Har du fået en sms?
Vi sender i øjeblikket sms'er for at gøre vores kunder opmærksom på, at vi mangler vigtige oplysninger og at vi har sendt et brev og/eller en besked i din Netbank og Mobilbank. Sms'erne indholder ikke links, men henviser til de andre beskeder, vi har sendt til dig.
Har du fået besked i Netbank og Mobilbank?
Hvis du har fået besked i din Netbank og Mobilbank, kan du altid trygt klikke på links i beskeden.
-
Banken er forpligtet til at rapportere oplysninger om, hvor kunder er skattemæssigt bosat og hvor de har statsborgerskab. Disse oplysninger bliver givet videre til Skattestyrelsen.
-
Nogle telefoner tillader ikke, at du tager skræmprint fra fx kørekortappen. Vi anbefaler, at du i stedet tager et billede af dit gyldige pas eller kørekort med din telefons kamera.
Vigtigt: Sørg for at hele passet eller kørekortet er synligt på billedet. -
Hvis du ikke har kendskab til, at du skal overføre penge til udlandet, skal du blot klikke nej og gå videre.
Får du senere brug for at overføre penge til udlandet, skal du blot udfylde oplysninger om det aktuelle behov til den tid. Det gør du her på vores hjemmeside under Udenlandske betalinger på handelsbanken.dk/udland
Har du spørgsmål?
Ring til os på +45 7070 7266
Vi sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage mellem 8-18, og om torsdagen er vi her til kl. 19.
Du er også velkommen til at udfylde vores kontaktformular eller sende en sms til +45 2829 6586, så bliver du ringet op inden for vores åbningstider.