1. Privat
  2. /
  3. Konto, kort og betalinger
  4. /
  5. Kort
  6. /
  7. Rejseforsikring
  8. /
  9. Afbestilling - Mulighed for kompensation

Kompensation ved afbestilling af rejse

Sådan kan du få kompensation ved afbestilling af rejse som følge af coronavirus/Covid-19
-

Ekstraordinær kompensation

Opdatering den 29. april 2020: Vi har forlænget perioden til 10. maj 2020.

Vi har i Handelsbanken fået en del forespørgsler om dækningen på rejseforsikringen i forbindelse med afbestilling af rejser på baggrund af Udenrigsministeriets rejsevejledninger og anbefalinger grundet coronavirus/Covid-19. 

Det er derfor besluttet, at afbestilte rejser kan blive kompenseret helt ekstraordinært, når du har en rejseforsikring tilknyttet dit Handelsbanken Mastercard. Pakkerejser er dog ikke omfattet, da de bliver tilbagebetalt af rejsebureauerne.

Se vilkår for den ekstraordinære kompensation neden for.  


Sådan kan du blive kompenseret

Hvis du har et Handelsbanken Mastercard med rejseforsikring, har du mulighed for at søge kompensation for din afbestilte rejse og afbestillingsomkostninger. Det forudsætter dog, at du har fået afvist at få afbestillingen dækket af andre forsikringsselskaber, hvor du har rejseforsikring, eller af flyselskaber, rejsebureauer eller lignende. Har du modtaget en voucher, bliver den betragtet som en refusion af rejsen, og du er dermed ikke berettiget til kompensation. For at være berettiget til kompensation gennem dit Handelsbanken Mastercard skal du skriftligt kunne fremvise dokumentation for, at du har søgt om erstatning og er blevet afvist.

Den afbestilte rejse skal have være booket til et område/land, som det danske Udenrigsministerium ”fraråder alle rejser til” eller ”fraråder alle ikke-nødvendige rejser til”. Desuden skal rejsen være bestilt før 13. marts 2020.

Datoer og dækninger

Den afbestilte rejse skal have været planlagt med afrejse i de perioder, hvor rejser ifølge Udenrigsministeriets rejsevejledninger har været frarådet som følge af coronavirus/Covid-19 pandemien og til og med den 10. maj 2020. Udrejse skal være fra det land i Europa, hvor du har din folkeregisteradresse. 

Rejsen skal desuden være bestilt før en af nedenstående datoer (til følgende lande).

Dato Land Region/Område
26.01.2020 Kina Hubei provinsen
03.02.2020 Fastlandskina
02.03.2020 Italien Provinserne Emilia-Romagna, Lombardiet, Piemonte og Veneto
03.03.2020 Sydkorea Byen Daegu og provinsen Gyeongbuk
09.03.2020 Italien
09.03.2020 Østrig Tyrol
10.03.2020 Spanien Madrid, Baskerlandet og La Rioja
13.03.2020 Øvrige verdens lande

Sådan søger du om kompensation

For at kunne søge om kompensation, skal du indsende følgende bilag til din skadeanmeldelse: 

  1. Bookingbekræftelser for alle forudbestilte rejser (disse skal indeholde den rejsendes navn, datoer for afgang / indtjekning / udtjekning samt den samlede pris for reservationen). 

  2. Afbestillingsbekræftelse for alle forudbestilte rejser. Afbestillingsbekræftelsen skal indeholde den totale afbestillingsomkostning for den specifikke booking. 

  3. Hvis du har et Handelsbanken Classic, Gold, Business Classic eller Business Gold skal du desuden indsende følgende bilag:
    Kontoudskrift, der viser, at rejsebookingen er betalt med dit Handelsbanken Mastercard. Vi beder dig venligst fremsende et kontoudskrift, hvor både dit navn og Handelsbankens navn fremgår sammen med den specifikke transaktion med indbetalingen til flyselskab/rejsebureau eller lignende.

Beløbsgrænser for kompensation er de samme som de beløbsgrænser, der er gældende for rejseforsikringen i øvrigt.

Øvrig vigtig information

  • Rejsebureauer/flyselskabers længere ekspeditionstider
    På grund af den aktuelle situation kan kontakten med rejsebureauer og flyselskaber opleves vanskeligere end normalt. Vi har naturligvis forståelse over for dette og vil afvente virksomhedernes svar.
  • Zurich Forsikrings ekspeditionstider
    På grund af det høje aktivitetsniveau kan du ligeledes opleve, at Zurich Forsikrings svartider er længere end normalt. De beder dig have forståelse for dette - der bliver arbejdet på, at du får svar fra dem, så hurtigt de kan. Du kan forvente, at de svarer på din skadeanmeldelse/supplerende oplysninger i løbet af 10 arbejdsdage.
Har du spørgsmål til afbestilling af rejser i den aktuelle periode, er du velkommen til at kontakte Zurich Rejseforsikring på telefon +45 3246 6426.

Spørgsmål og svar om rejseforsikring


    Forsikringsbetingelser

    Du finder nærmere information om dækninger og betingelser i øvrigt i forsikringsbetingelserne tilknyttet det relevante Handelsbanken Mastercard.

    Forsikringsbetingelser for Mastercard Classic, Gold og Platinum (pdf)
    Forsikringsbetingelser for Private Banking-kort (pdf)
    Forsikringsbetingelser for Mastercard Business (pdf)