Indsigelse

Dine indsigelsesmuligheder ved fejl, misbrug eller svindel
hænder på tastatur
Hvis du opdager kortbetalinger på din konto, du ikke kender til, eller hvis du ikke modtager den vare, du har købt med dit kort, har du mulighed for at gøre indsigelse via banken.

Du kan gøre indsigelse, når:

  • du ikke modtager den vare, du har bestilt 
  • du bliver trukket dobbelt ved et køb
  • du bliver trukket for et forkert beløb
  • du har ukendte korttransaktioner
  • butikken eller leverandøren, du har handlet hos, går konkurs 

Sådan gør du

Du skal altid forsøge at løse problemet direkte med den butik, du har handlet hos, inden du opretter en indsigelse.

Når du betaler med enten dit Visa/Dankort eller Mastercard, har du i en række situationer mulighed for at få tilbageført en betaling til din konto. Reglerne for at gøre indsigelse er forskellige alt efter, hvilket kort du handler med. Er du i tvivl, om det er en Dankort- eller Visatransaktion, kan du klikke ind på detaljerne for posteringen i din Netbank eller Mobilbank. 

Indsigelsesmuligheder på Dankort (pdf)
Indsigelsesmuligheder på Visa/Dankort (Visa-delen) (pdf)
Indsigelsesmuligheder på Mastercard (pdf)
Indsigelsesmuligheder på MobilePay-betalingerÅbner i nyt vindue

Det skal du huske, når du laver en indsigelse

Det er vigtigt, at du skriver, hvorfor du ikke har fået din vare eller serviceydelse. Særligt i forbindelse med aflysninger på grund af COVID-19, er det vigtigt, at du udfylder, hvem der aflyste servicen (koncerten, flyrejsen og lignende). Var det forretningen eller dig?

Bemærk, at hvis servicen har været tilgængelig, men du af den ene eller anden årsag ikke har kunnet/villet tage imod denne service, så er der ingen indsigelsesmulighed.

Hvis forretningen har annulleret:

  • Hvilken service forventede du at modtage?
    Ved flybillet/rejse skriv antal billetter, ud- og hjemrejsedato, til og fra hvilken lufthavn, destination for rejsen, booking nr. Vedlæg gerne ordrebekræftelse
  • Hvornår forventede du at modtage servicen?
  • Har du fået tilbudt en anden service? I så fald; har du accepteret denne?
  • Har du fået tilbudt en voucher/tilgodebevis? I så fald; har du accepteret denne?
  • Har forretningen tilbudt en tilbagebetaling af beløbet og i så fald; hvornår?

Hvis du har afbestilt:

  • Hvilken service har du afbestilt?
    Ved flybillet/rejse skriv antal billetter, ud- og hjemrejsedato, til og fra hvilken lufthavn, destination for rejsen, booking nr. Vedlæg gerne ordrebekræftelse.
  • Hvornår skulle servicen have været modtaget?
  • Hvornår er servicen afbestilt?
  • Havde du ret til at afbestille servicen i henhold til forretningens betingelser?
  • Hvis du har afbestilt servicen, skal vi have oplyst, om du er blevet tilbudt en voucher/tilgodebevis. Og i så fald, har du accepteret denne?

Når du har registret din indsigelse, modtager du en bekræftelse på mail fra Nets med et sagsnummer. Får du ikke en mail, skal du straks ringe til Nets på 7211 2035.

Vær opmærksom på, at du vil blive opkrævet et gebyr, hvis du ikke får medhold i din indsigelse. Se vores prisliste (pdf) Åbner i nyt vindue.