Sikkerhed

Beskyt dig mod svindel
-

Pas på svindel

Der er i øjeblikket mange svindelforsøg via falske e-mails, telefonopkald, sms’er og fupannoncer på sociale medier. Det er derfor vigtigt at huske, at du ikke må give dine personlige og økonomiske oplysninger i en e-mail eller sms til banker, virksomheder eller myndigheder. Heller ikke i et telefonopkald, hvis du bliver ringet op af nogen, uden at du selv har bedt om opkaldet. 

Oplys aldrig dine koder til andre

Hvis nogen beder dig om dine MitID-oplysninger og personlige koder, er det svindel. Det er KUN kriminelle, der beder om det.


Pas godt på dit personlige MitID og dit digitale liv

Fem gode råd til dit digitale liv

  1. Vis aldrig dine koder
  2. Udlever ikke MitID til andre
  3. Del ikke dit bruger-ID
  4. Godkend aldrig noget på baggrund af fx et opkald
  5. Tjek altid, hvad du godkender med MitID

Er du blevet udsat for svindel? Spær og anmeld

Er du blevet udsat for svindel, eller har du mistanke om, at nogen har dine personlige oplysninger, eller dine kort- eller MitID-oplysninger, er det vigtigt at spærre dit MitID eller dit kort straks. Se nedenfor, hvad du skal gøre og kontakt din filial.

Kort

Har andre dine kortoplysninger? Spær straks dit kort i Netbank/Mobilbank.

Du kan gøre indsigelse, hvis der er kortbetalinger på din konto, du ikke kender til, eller hvis du ikke modtager den vare, du har købt med dit kort.

MitID

Har du modtaget en SMS, om at MitID appen er hentet på en ny enhed, du ikke kender til? Spær MitID appen på den ukendte enhed og skift dit brugerID. Log på MitID.dk Åbner i nyt vindue eller ring til MitID support på tlf. 3398 0010.

Har du ved en fejl godkendt handlinger med MitID på foranledning af andre, skal du straks spærre dit MitID og kontakte din filial.


Brug Netbank og Mobilbank sikkert

Har du mistet din telefon eller tablet?

Mister du din telefon eller tablet, skal du ikke bekymre dig om, hvorvidt det har betydning for sikkerheden. Sikkerheden er kun afhængig af dit MitID og din personlige pinkode.

Har du mistanke om, at din pinkode til Mobilbank er blevet afluret, skal du straks ændre den i Netbank.  

Har du mistanke om, at dine MitID-oplysninger bliver misbrugt, skal du straks spærre dit MitID - kontakt os hvis du er i tvivl.

Netbank

Vi lægger stor vægt på, at sikkerheden i Netbank er i orden, og at vi opfylder Finansrådets krav til sikkerhed i selvbetjeningssystemer.

Læs mere om sikkerhed under Hjælp til Netbank Åbner i nyt vindue. Her finder du også beskrivelser af systemkrav, vejledninger og meget andet.

Mobilbank

Al kommunikation mellem dig og banken, som foregår i Mobilbank og Netbank, er krypteret og derfor sikker at bruge.

For at logge på Mobilbank skal du kun benytte dit CPR-nummer/brugernummer og en pinkode, som du selv opretter i Netbank. Vil du fx overføre penge til andres konti, skal du godkende med MitID.