NemID bliver til MitID

MitID er Danmarks nye elektroniske ID-løsning – afløseren for NemID
Hånd med mobiltelefon der viser MitID app

MitID – Danmarks nye digitale ID

  • Alle med NemID skal have MitID i løbet af 2021 og 2022
  • Du kan bruge MitID til alt det, som du tidligere har brugt NemID til, fx til at overføre penge i Netbank/Mobilbank, logge på skat.dk eller bestille tid hos lægen
  • Du får automatisk besked i Netbank og Mobilbank, når du kan få MitID
  • Du skal beholde dit NemID, fx. nøgleapp eller nøglekort lidt endnu
  • MitID er til alle, der er over 13 år. MitID til unge

Nyhed: Nu kan du oprette MitID med dansk pas direkte i MitID appen

Med nye funktioner i MitID appen kan du nu få MitID direkte i MitID app. Samtidig bliver det nu muligt at hjælpe dine nærmeste med at få MitID via din smartphone. Det kan spare dig eller dine nærmeste for en tur i Borgerservice, når I skal have MitID.

Læs mere om muligheden for at oprette MitID i MitID appen og find link til en detaljeret videoguide.

Sådan får du MitID

Du får MitID via din Netbank eller Mobilbank. Du får automatisk besked, når det er din tur. Beskeden får du på et tidspunkt, når du logger ind i din Netbank eller Mobilbank. Det sker i løbet af 2021-2022.

Sådan gør du, når det bliver din tur

  1. Gå i gang, når du får besked i Netbank eller Mobilbank
  2. Acceptér vilkår
  3. Vælg MitID app – eller en af alternativerne
  4. Angiv og bekræft dine kontaktoplysninger
  5. Vælg dit bruger-ID
  6. Download MitID app – eller bestil MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser, som du får med posten
  7. Aktivér din MitID app, -kodeviser eller –kodeoplæser

Har du ikke Netbank eller Mobilbank, får du besked på anden vis, hvordan du får MitID.

Guide når du vælger MitID app

Guide når du vælger MitID kodeviser eller -kodeoplæser

Sådan bruger du MitID

iPhone der viser MitID app

Du skal vælge, hvordan du vil bruge MitID. Det gør du, når du er i gang med at få MitID.

MitID app

MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID appen, som du bruger NemID nøgleapp i dag. Med et swipe kan du godkende med MitID på din smartphone eller tablet. 

Til forskel fra NemID nøgleapp skal du selv åbne appen, når du skal godkende med MitID. Det er derfor en god idé at placere den et sted på din telefon, hvor du nemt kan finde den.

Det kan også være en god idé at lave backup af MitID, hvis du skulle miste din telefon. Det kan du gøre ved at installere MitID app på flere enheder, fx både din telefon og din tablet.

Fysiske alternativer

Hvis du ikke kan eller ønsker at bruge MitID app, kan du bestille en MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser, som du kan få sendt med posten eller hente på borgerservice:

MitID kodeviser

MitID kodeviser

MitID kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode. Den skal du indtaste, når du godkender med MitID.

MitID kodeoplæser med headset

MitID kodeoplæser

MitID kodeoplæseren har en stor skærm, der viser dig en engangskode. Den skal du indtaste, når du godkender med MitID. Kodeoplæseren kan også læse engangskoden højt for dig.

MitID chip

MitID chip

Hvis du fx i forbindelse med dit arbejde har med særligt personfølsomme oplysninger at gøre eller anvender MitID mange gange i løbet af en dag, kan du også tilkøbe en MitID chip. 


Pas godt på dit personlige MitID

Selvom MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, skal du stadig passe godt på dit personlige MitID.
  1. Vis aldrig dine koder til andre
  2. Udlever aldrig din MitID app*, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
  3. Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den 
  4. Godkend aldrig noget med MitD på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde 
  5. Læs altid, hvad du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.

* MitID appen kan deles med andre fx i din husstand, så længe I har hver jeres bruger-ID og PIN-kode.


Spørgsmål og svar om MitID


    Har du brug for hjælp?

    Opdater ID-oplysninger (scanning af pas)

    Læs mere om opdatering af ID-oplysninger på borger.dk/IDÅbner i nyt vindue

    Har du brug for hjælp, kan du kontakte supporten på tlf. 33 98 00 12 eller idopdatering@digst.dk 

    Hjælp til at få MitID

    Har du brug for hjælp til at overgå fra NemID til MitID via Netbank/Mobilbank, kan du altid kontakte vores support på +45 4456 4444

    Har du ikke Netbank, kan du gå på MitID.dkÅbner i nyt vindue eller kontakte MitID support via MitID.dk/supportÅbner i nyt vindue

    Hjælp til at bruge MitID

    Har du fået MitID, og har du spørgsmål til, hvordan du bruger MitID, kan du henvende dig til MitID support på tlf. 3398 0010MitID.dk/supportÅbner i nyt vindue, eller til dem, der står bag den hjemmeside, hvor du er stødt på problemer.