1. Handelsbanken Danmark skal have ny ejer

Handelsbanken Danmark skal have ny ejer. Hvad betyder det for dig som kunde?

Kundemøde

Spørgsmål og svar

Læs svarene på nogle af de mest almindelige spørgsmål nedenfor. Tag fat i din rådgiver, hvis der er noget, du ikke har fået svar på.

Handelsbanken Danmark skal have ny ejer - hvad betyder det for mig som kunde?

Handelsbanken-koncernen har i oktober 2021 besluttet at trække sig ud af det danske marked og sælge sin danske virksomhed. Salgsprocessen er netop nu i fuld gang og forløber som planlagt. Du får selvfølgelig besked, så snart der er nyt.

De produkter, du har hos os i dag, fortsætter som hidtil - og de aftaler, vi har lavet med dig, gælder også stadig. Ligesom vi selvfølgelig fortsat kan hjælpe dig med nye fordelagtige forretninger.

Vi driver fortsat banken videre med samme produkter og services som før, ligesom vi stadig videreudvikler forretningen i takt med udviklingen i branchen. Vores fokus er fortsat, at du er tryg og tilfreds.

Hvorfor skal Handelsbanken Danmark have ny ejer?

Beslutningen er en del af Handelsbanken-koncernens strategi om at fokusere forretningen. Koncernen sælger derfor sin virksomhed i Finland og Danmark for fremover at fokusere på markederne i Sverige, Norge og Storbritannien. Det er et strategisk valg, som sker samtidig med, at forretningen i Danmark står stærkt. Årsregnskabet for 2021 viste, at den danske forretning fortsat har stærke nøgletal og høj forretningsaktivitet og resultatet har aldrig været bedre i bankens historie i Danmark.

Hvornår kommer der en ny ejer – og hvem bliver det?

Det ved vi ikke endnu. Salgsprocessen er i fuld gang og forløber som planlagt. Så snart der er fundet en ny ejer, vil vi selvfølgelig orientere dig. Da Handelsbanken-koncernen er en børsnoteret virksomhed, kan vi dog ikke kommunikere, før børsen/markedet er informeret. Vi vil naturligvis give dig besked straks herefter.

Sker der ændringer med mine lån og de aftaler, jeg har med jer i dag?

Nej. Vi driver fortsat banken videre med de samme produkter og services som før. De produkter, du har hos os i dag, fortsætter som hidtil - og de aftaler, vi har lavet med dig, gælder også fortsat. En kommende ejer vil overtage eksisterende aftaler på samme vilkår og med samme varsler, som du har med os i dag. Det gælder også dine PrioritetsLån.

Får jeg ny rådgiver?

Der kan selvfølgelig forekomme rådgiverskift som altid, også når der er kommet en ny ejer, men vi gør vores yderste for at minimere det. Får du en ny rådgiver, vil din nye rådgiver være både kompetent og hjælpsom, og på god Handelsbanken-vis hjælpe dig med alt det, du har behov for.

Hvad sker der med de penge, jeg har stående på mine konti eller har investeret via jer?

Dine penge er stadig i trygge hænder hos os. Vi er underlagt reglerne for Indskydergarantifonden, og det vil vi fortsat være. De investeringer, du har lavet med os, fortsætter uændret og er ikke påvirket af os som bank. 

Hvad betyder det for mine investeringer?

Vi har den samme professionelle tilgang til at styre vores aftaler og investeringer, som vi plejer. Dine penge er stadig i trygge hænder hos os. En kommende ejer vil overtage eksisterende aftaler på samme vilkår og med samme varsler, som du har med os i dag.

Hvad sker der med mit depot, når banken sælges?

Depotet står i dit navn, og værdipapirerne er dine, uanset hvem der kommer til at købe de danske aktiviteter. Dine aftaler i Handelsinvest påvirkes således heller ikke. En kommende ejer vil overtage eksisterende aftaler på samme vilkår og med samme varsler, som du har med os i dag.

Hvordan påvirkes mit køb eller salg af bolig?

Vi kan gennemføre din bolighandel på fuldstændig samme vis, som det hele tiden har været aftalt. Vi har de samme finansieringsmuligheder i morgen som i går. Så det korte svar er, at det ikke påvirker dit køb eller salg af bolig. 

Kan I tilbyde mig nye produkter?

Ja, det kan vi, og det vil vi meget gerne. Vi videreudvikler stadig forretningen i takt med udviklingen i branchen og kan selvfølgelig fortsat hjælpe dig med nye fordelagtige forretninger. Det er stadigvæk os i filialen, der kan træffe beslutninger i dit kundeforhold.