1. Derfor stiller vi spørgsmål

Derfor stiller vi spørgsmål

-

Der er en god grund til de mange spørgsmål

Hvor kommer pengene fra? Forventer du at overføre penge til udlandet? Vil du sende en kopi af dit pas eller kørekort? Det kan for nogen virke som en mistænkeliggørelse, når vi spørger dig om personlige oplysninger. Men der er en god grund til de mange spørgsmål. Det fortæller Handelsbankens chef for Financial Crime Prevention, Maria Neergaard luul.

Hvorfor skal I se legitimation?

Hvidvaskloven siger, at banken skal indhente identitetsoplysninger om alle sine kunder og kontrollere oplysningerne. Helt overordnet er formålet med indhentning af identitetsoplysningerne at modvirke økonomisk kriminalitet. Vi skal bruge oplysningerne som dokumentation over for Finanstilsynet. Samtidig hjælper oplysningerne os til at give dig en god og relevant service – og reagere, hvis der er noget, som virker mistænkeligt. Vores indsats for at kende vores kunder så godt som muligt kan sammenlignes lidt med sikkerhedskontrollen i lufthavnen, hvor vi alle bidrager til den fælles sikkerhed. 

Hvorfor skal helt almindelige kunder også svare på spørgsmål om hvidvask?

Selvom du er en helt almindelig privatkunde, dikterer lovgivningen, at vi skal overvåge alle pengeoverførsler. Derfor vil du kunne blive mødt af spørgsmål, hvis du sender eller modtager penge, som du normalt ikke ville sende eller modtage ud fra det kendskab, vi i Handelsbanken har til dig som kunde.

Jeg har ingen lån i banken eller overtræk. Hvorfor skal jeg indlevere mine økonomiske oplysninger?

Kravet om kundekendskab handler ikke om lån eller bankens risiko for tab. Det er et spørgsmål om at forhindre fx hvidvask og terrorfinansiering. Derfor beder vi alle kunder om at hjælpe os med at opdatere vores kendskab til jer som kunder.

Jeg har givet mine oplysninger til banken, da jeg blev kunde. Nu bliver jeg spurgt igen. Hvorfor?

Vi har pligt til løbende at opdatere vores kunders oplysninger og dokumentation. Der kan være forskellige grunde til, at opdateringen er nødvendig, fx nye indtægtskilder eller vores periodiske genbesøg af registrerede oplysninger. 


Banken stiller mig mange personlige spørgsmål

Vi skal have et godt kendskab til alle vores kunder. Det betyder helt konkret, at vi skal kende til, hvordan du ønsker at bruge os som bank, om du har formue, og hvor den stammer fra. Det er vigtigt at understrege, at vi ikke spørger for at mistænkeliggøre dig, men at det udelukkende handler om, at vi skal dokumentere intentionen bag overførslen.

Jeg skal svare på en række spørgsmål for at kunne overføre penge til udlandet fremover. Er det ikke lidt omstændeligt?

Umiddelbart virker det jo irriterende, at du ikke kan overføre penge til udlandet helt så let, som du plejer. Det er en konsekvens af vores ønske om at sikre, at hverken du som privatperson, din virksomhed eller banken bliver udnyttet til hvidvask og øvrig økonomisk kriminalitet. 

Hvorfor spørger banken, de kan jo bare se på min konto?

Vi skal dokumentere de oplysninger, som vi bruger til at kende dig. Det er derfor ikke nok, at din rådgiver kender dig. Desuden kan vi ikke se din kontooversigt på samme måde, som du selv kan. 

Derfor stiller vi spørgsmål

I denne film kan du se, hvorfor vi beder om legitimation, hvorfor vi spørger ind til dine overførsler, og hvor pengene stammer fra.

Filmen er udarbejdet af Lokale Pengeinstitutter.